Biblioteka szkolna poleca!
Książki z serii „Wojny dorosłych – historie dzieci”.
Książki te zakupione zostały dla biblioteki szkolnej w Rostarzewie
w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.
Nie mamy wszystkich tytułów, ale prezentuję te, które są u nas dostępne.
Są to książki nie tylko o zmaganiach dzieci w czasie II wojny światowej.
Są to również opowieści o współczesnych uchodźcach, o szukaniu nowego miejsca do życia, o potrzebie akceptacji przez innych, szukaniu pomocy wśród rówieśników.
Te książki nie uczą jedynie historii – one uczą młodego czytelnika, często również rodzica – empatii, współczucia i spojrzenia an wiele spraw z innej perspektywy.
Z perspektywy dziecka.
Polecam nagranie promujące książki z serii „Wojny dorosłych – historie dzieci”, prezenterka ciekawie recenzuje książki, wyjaśnia cel powstania książek o tematyce wojennej i o uchodźstwie również w czasach współczesnych. Link poniżej:
https://www.youtube.com/watch?v=xcLFd6ceB70
Czasy wojny widziane oczami małego dziecka wyglądają inaczej
niż we wspomnieniach osób dorosłych.
Dzieci próbują sobie pewne rzeczy wytłumaczyć po swojemu,
obserwują otaczający świat i analizują jak potrafią.
Pozycje należące do serii „Wojny dorosłych – historie dzieci”
nie stanowią typowej lekcji historii z datami, nazwiskami, opisami bitew,
ale koncentrują się na codziennym życiu zwykłych ludzi w trakcie wojny.
Dzieci dowiadują się za to rzeczy, których próżno szukać w podręcznikach do historii,
np. jak to jest zasypiać i budzić się z pustym brzuchem,
zastanawiać się, czy jeszcze zobaczy się swoich bliskich i,
że ciemna piwnica może być najbezpieczniejszym i najprzyjemniejszym miejscem na świecie.
Treść opowiadań jest oparta na autentycznych historiach osób,
które w trakcie wojny były dziećmi.
Na końcu książek znajdują się dane i zdjęcia osób, których przeżycia zostały opisane,
dzięki czemu dzieci widzą, że bohaterami tych historii są prawdziwi ludzie,
że opisywane wydarzenia miały miejsce naprawdę.
Nasze dzieci często nie mają już dziadków,
którzy mogli by im opowiedzieć o swoich przeżyciach podczas wojny,
dlatego tak ważne i potrzebne są takie książki.
Autorzy tych książek poważnie traktują młodego czytelnika,
mówią o wojnie prosto, szczerze i uczciwie.
Wszystkie książki są dostosowane pod względem treści
do możliwości percepcyjnych i emocjonalnych dzieci w wieku wczesnoszkolnym
i ich lektura na pewno nie narazi dzieci na traumatyczne przeżycia.
Ważne, żeby nie zostawiać dzieci samych z książkami,
żeby im towarzyszyć i odpowiadać na, powstające w trakcie czytania, pytania.
Książki te czyta się szybko i z wielkim zainteresowaniem.
I co najważniejsze - to kolejna porcja wiedzy na temat historii.
Więc tym bardziej Wam je polecam.
(poniżej tylko niektóre fotografie)