W roku szkolnym 2023/2024 Szkoła Podstawowa im. Krzysztofa Żegockiego w Zespole Przedszkolno – Szkolnym w Rostarzewie przystąpiła do realizacji projektu „Dziecko z Pasją”. Jest to bezpłatny, roczny projekt, organizowany przez Fundację Uniwersytet Dzieci.
To już drugi rok projektu Dziecko z Pasją! Uczestnicy będą pracować nad wprowadzeniem pozytywnej zmiany w swoich szkołach i realizować wydarzenia, które wzmocnią współpracę uczniów, nauczycieli i rodziców.
W II edycji projektu bierze udział 30 szkół z 9 województw: opolskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, wielkopolskiego, małopolskiego, dolnośląskiego, śląskiego, podlaskiego, pomorskiego.
W projekcie „Dziecko z Pasją” biorą dyrektorzy i wicedyrektorzy szkół podstawowych, którzy chcą razem z radą pedagogiczną uczynić swoją szkołę miejscem, w którym dzieci uczą się z pasją. Celem projektu jest stworzenie społeczności dyrektorów i wicedyrektorów z różnych części Polski, którzy rozumieją swoje problemy, uczą się wzajemnie i dzielą dobrymi praktykami edukacyjnymi. Dzięki temu, razem z radą pedagogiczną, uczynią swoją szkołę miejscem, w którym dzieci uczą się z pasją.
W ramach projektu Dziecko z Pasją uczestnicy:
Harmonogram działań:
Wizyta studyjna w szkołach w Gdańsku
PROJEKTY REALIZOWANE W NASZEJ SZKOLE:
Projekty realizowane w klasach edukacji wczesnoszkolnej
Projekty realizowane w klasach IV-VII
SPRAWOZDANIA Z REALIZACJI PROJEKTÓW
Projekt realizowany w klasie VI na lekcjach matematyki - „Inspiruję do nauki. Jak stworzyć autorski cykl lekcji?”
W trakcie zajęć uczniowie w praktyczny sposób poznali elementy pracy naukowej. Wykorzystując klej, nożyczki i papier wykonali szereg prostych zadań, by nauczyć się stawiania i weryfikowania hipotez.
Celem zajęć było zapoznanie dzieci z podstawowymi pojęciami ze świata finansów oraz uświadomienie możliwości pomnażania pieniędzy. Pracując na konkretnych przykładach sprawdzali, w co można inwestować w dzisiejszym świecie, jakie idą za tym korzyści oraz jakie to niesie ryzyko.
Na zajęciach został poruszony temat złudzeń optycznych. Uczniowie sprawdzali, jakie czynniki mogą wpływać na postrzeganie danej rzeczy. Podczas zajęć, na kartach pracy tworzyli różne złudzenia optyczne, poznali mechanizmy ich powstawania. Podczas zajęć stawiali hipotezy oraz je weryfikowali. Omówili rolę złudzeń optycznych w życiu człowieka.
Celem zajęć było zdobycie umiejętności właściwego planowania oraz organizowania wycieczek i wyjazdów turystycznych. Podczas spotkania uczniowie zapoznali się z atrakcjami turystycznymi Krakowa, Torunia, Tatr, Pomorza Zachodniego oraz Mazur. Zaplanowali trasę wycieczki, ustalili co należy zapakować do plecaka, gdy wyjeżdżamy na kilkudniową wycieczkę autokarową, rowerową lub udajemy się na wędrówkę po górach.
Celem zajęć było poznanie i zrozumienie mechanizmu powstawania cen towarów w sklepach oraz sposobów na obniżenie kosztów towarów i usług. Podczas zajęć uczniowie poznali historię przedsiębiorczej Kasi, omówili koszty poniesione przez hodowcę owoców. Poznali znaczenie pojęć ekonomicznych takich jak: popyt, podaż, marża, cena dumpingowa, zysk, przychód, koszt, konkurencja. Projekt pozytywnie wpłynął na zwiększenie wiedzy ekonomicznej szóstoklasistów.
Celem zajęć było pokazanie logiki jako myślenia, przedstawienie zjawiska uogólniania, zaprezentowanie znaczenia myślenia logicznego w procesie podejmowania przemyślanej decyzji. Podczas zajęć uczniowie podzielenie na grupy odczytywali literowo-cyfrowy szyfr, wykonali ilustrację do otrzymanego hasła, którym była nazwa zwierzątka, podawali cechy ogólne i szczegółowe tego zwierzątka. Podawali argumenty przymawiające za albo przeciw wzięciu psa lub kota do mieszkania w bloku. Na koniec zajęć wyciągnęli wnioski dotyczące procesu podejmowania racjonalnej decyzji.
Celem zajęć było poznanie zasad poruszania się statków po morskich i śródlądowych po drogach wodnych oraz pojazdów po drogach. Podczas zajęć uczniowie poznali takie pojęcia jak: punkt kolizji, cykl świateł, czas międzyzielony. Na podstawie posiadanej wiedzy i obserwacji podawali przykłady miejsc, w których najczęściej dochodzi do kolizji w naszej miejscowości oraz w okolicy. Scenariusz projektu oraz dodatkowe materiały przygotowane przez nauczyciela pomogły uczniom w realizacji tematu projektu.
Celem zajęć była próba odpowiedzi na pytanie „Czy kółko i krzyżyk jest grą strategiczną?”. Po rozegraniu kilku partii gry, dokonaniu analizy wyników, omówieniu możliwych wariantów gry przedstawionych na planszach ze strategiami X-O uczniowie określili cechy strategii oraz udzielili prawidłowej odpowiedzi na postawione wcześniej pytanie.