Indywidualizacja nauczania
Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III Szkoły podstawowej.
6 listopada 2012 roku w naszej szkole rozpoczęła się realizacja projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach EFS pod nazwą: "Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkoły podstawowej".
Jego celem jest wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez indywidualizację procesu kształcenia dzieci z klas I -III. Koordynatorem szkolnym projektu jest pani dyrektor mgr Izabela Cieślewicz. W ramach projektu realizujemy następujące zajęcia:
Zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji
Zajęcia dla uczniów klasy I prowadzi mgr Dorota Szefner.
Termin: środa godz. 13/15 - 14/50
Zajęcia dla uczniów klasy III prowadzi mgr Justyna Łuczak.
Termin: środa godz. 12/15 - 13/00, czwartek godz. 12/15 - 13/00
Cele:
- usprawnianie spostrzegania wzrokowego i orientacji przestrzennej,
- usprawnianie percepcji słuchowej, analizy i syntezy słuchowo – wzrokowej,
- usprawnianie małej i dużej motoryki rąk,
- praca nad umiejętnością czytania i pisania,
- podnoszenie motywacji do nauki,
- wzmocnienie poczucia własnej wartości,
- ukształtowanie odpowiednich postaw wobec ucznia u rodziców i nauczycieli.
Zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych
Zajęcia dla uczniów klasy I i II prowadzi mgr Iwona Pawłowska.
Termin: wtorek, piątek godz. 13/15 - 14/00.
Zajęcia dla uczniów klasy III prowadzi mgr Beata Dziwis.
Termin: środa godz. 12/15- 13/00.
Cele:
- indywidualizacja nauczania,
- rozwijanie zainteresowań matematycznych,
- zachęcanie do podejmowania różnorodnych działań matematycznych,
- umożliwianie uzyskania wiedzy o wyższym poziomie trudności, zgodnie z rozwojem intelektualnym i uzdolnieniami,
- wdrażanie do logicznego myślenia, samodzielności, samokontroli i samooceny,
- uczniowie pogłębią umiejętności i wiadomości matematyczne
- zrozumieją, że zabawy matematyczne mogą być ciekawą formą spędzania wolnego czasu
- pogłębienie umiejętność współpracy w grupie
- wpajanie tolerancji i szacunku dla innym ludziom bez względu na płeć
- kształcenie umiejętności uznawania równych praw i obowiązków bez względu na płeć.
Zajęcia z gimnastyki korekcyjnej dla dzieci z wadami postawy
Zajęcia dla uczniów klasy I - III prowadzi mgr Maria Nowak.
Termin: poniedziałek godz. 13/15 -14/50, piątek godz. 12/15 - 14/00.
Cele:
- Wyrobienie zdolności do długotrwałego utrzymania skoordynowanej postawy, czyli wyrobienie u dziecka nawyku prawidłowej postawy we wszystkich sytuacjach i czynnościach dnia codziennego ze zwróceniem uwagi na równomierne obciążenie stóp.
- Poprawienie zaburzeń w rozwoju motoryczności, podniesienie ogólnej sprawności wydolności organizmu dziecka poprzez ćwiczenia kształtujące, oddechowe i wytrzymałościowe, oraz zabawy i gry ruchowe z elementami ćwiczeń korekcyjnych dla danej wady.
- Uaktywnienie układów : narządów ruchu, układu krążeniowego i oddechowego.
- Zwiększenie zakresu ruchu w stawach, wydłużenie, skracanie czy wzmocnienie odpowiednich grup mięśniowych.
- Wdrażanie do rekreacji ruchowej elementy profilaktyki i korekcji zaburzeń zagrażających lub istniejących u dziecka.
- Opanowanie przez dziecko i jego środowisko opiekuńcze wiedzy i umiejętności dotyczących jego zdrowia związanych z wadą .
Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych artystycznie
Zajęcia dla uczniów klasy I-III prowadzi mgr Dorota Szefner.
Termin: wtorek godz. 12/15 - 13/50.
Zajęcia dla uczniów klasy I-III prowadzi mgr Maria Krawczyk.
Termin:
Cele:
- Rozwijanie zmysłu estetyki i potrzeby tworzenia.
- Rozwijanie kreatywności, zdolności wyobrażania, wymyślania i produkowania czegoś nowego, oryginalnego.
- Rozwijanie możliwości innowacyjnych poprzez wynajdywanie różnych rozwiązań dotyczących tego samego tematu.
- Zapoznanie z różnymi technikami i obserwowanie uzyskanych efektów.
- Posługiwanie się niekonwencjalnymi materiałami jako środkiem wyrazu.
- Zapoznanie z kształtem, kolorem i bryłą poprzez twórcze zabawy.
- Rozwijanie wyobraźni pobudzonej pozytywnymi emocjami.
- Promowanie prac i ich autorów poprzez uczestnictwo w konkursach plastycznych.
- Rozbudzanie muzycznych zainteresowań,
- Kształtowanie umiejętności słuchania prostych utworów muzycznych,
- Rozwój muzykalności i podstawowych zdolności muzycznych, takich jak: poczucie rytmu, tempa, dynamiki, pamięci muzycznej,
- Nauka śpiewania piosenek,
- Rozbudzanie zainteresowania sztuką,
- Uwrażliwianie dzieci na piękno natury i dzieł sztuki,
- Rozwijanie wyobraźni i twórczej aktywności w dziedzinie muzyki, teatru, próby łączenia działań artystycznych,
- Uwrażliwienie na piękno słowa mówionego, bogacenie czynnego słownictwa dzieci,
- Rozwijanie umiejętności przedstawiania poznanych utworów za pomocą gestu, mimiki, ruchu,
- Zdobywanie umiejętności poruszania się w przestrzeni, słuchania i wypowiadania się,
- Kształcenie umiejętności współdziałania w grupie.
28 czerwca 2012 uczniowie klas I gimnazjum na forum szkoły przedstawili efekty swojej pracy w ramach projektu e- szkoła Moja Wielkopolska.
W marcu 2012 powołano trzy grupy projektowe, które realizowały tematy:
Bryły przestrzenne w architekturze Rostarzewa i okolic | Teresa Furmaniak
Tu warto żyć | Beata Dziwis
Zza winkla | Danuta Zboralska
Po prezentacji, wszyscy uczestnicy otrzymali Zaświadczenie o zrealizowaniu projektu!
Efekty naszej pracy można obejrzeć klikając na poniższe linki:
http://www.eszkola-wielkopolska.pl/eszkola/projekty/gimnazjum-rostarzewo/zza_winkla
http://www.eszkola-wielkopolska.pl/eszkola/projekty/gimnazjum-rostarzewo/e-szkola_tu_warto_zyc/
http://www.eszkola-wielkopolska.pl/eszkola/projekty/gimnazjum-rostarzewo/bryly_przestrzenne/
D.Zboralska